PR Sportmassages masseert bij de Nacht van Groningen!

Nacht van GroningenAanstaande donderdag is de Nacht van Groningen, een hardloopevenement dat jaarlijks wordt georganiseerd in het centrum van de stad Groningen. Deelnemers kunnen kiezen voor een afstand van 5, 10 of 15 km of de halve marathon. Wij zijn aanwezig met een stand waar je een heerlijke massage kunt krijgen. Een sportmassage kan spierklachten verminderen en je helpen om sneller te herstellen van trainingen of wedstrijden. Het kan ook nuttig zijn ter preventie. Doe je mee aan de Nacht van Groningen? Kom dan langs voor een sportmassage! Wij delen ook kortingscodes uit voor een behandeling bij PR Sportmassages. Je vindt onze stand vanaf 19:00 op de Westerkade/Sluiskade (in het finish-gebied)

www.nachtvangroningen.nl

Wat is het beste moment om een sportmassage te nemen?

Sportmassage ruimte

Wat is het beste moment om een sportmassage te nemen?

Er kan vanuit worden gegaan dat het volledige herstel van een sportmassage ongeveer 48 uur duurt. Afhankelijk van het doel van de sportmassage kunt u met de volgende twee punten rekening houden.

Wilt u een sportmassage om spierklachten te reduceren?

Het beste moment om een sportmassage te nemen is op een rustdag. De spieren kunnen op deze dag het beste van de massage herstellen. Neemt u een massage voorafgaand aan de training, dan zullen de spieren tijdens deze training misschien wat zwaar aanvoelen. Dit komt omdat de massage dan nog niet goed door het lichaam verwerkt is. Neem uw sportmassage dus op een rustdag. Dit geldt ook voor spierklachten die niet door het sporten ontstaan zijn.

Wilt u een sportmassage om te presteren op een wedstrijd?

Zorg er voor dat de sportmassage niet op het laatste moment voor een wedstrijd ontvangen wordt. Het is aan te raden om deze massage 4-6 dagen van te voren te nemen. Mocht u toch een sportmassage in de laatste paar dagen willen om de laatste pijntjes weg te halen, dan kan dit ook gewoon. Geef dit wel even aan bij de sportmasseur, zodat de massage hierop kan worden aangepast. De spierspanning kan erg afnemen door een sportmassage. Met een te lage spierspanning zal u echter niet op uw allerbest presteren. Het beste is daarom om nog een training plaats te laten vinden tussen de sportmassage en de wedstrijd, waardoor de verlaagde spierspanning (d.m.v. sportmassage) weer verhoogd wordt. Probeer echter te variëren in hoeveel training u voor de wedstrijd nodig heeft en hoe intensief deze moeten zijn. Dit kan verschillen per persoon.

Een tip!

Neem een sportmassage op een moment dat u niet moe bent. Een massage wordt als u moe bent wat minder goed verwerkt en zal dus niet tot optimale resultaten leiden.

PR Sportmassages | Stress nekt je!

Sportmassage bij nek klachtenWanneer deadlines naderen, heeft men het vaak drukker. Deze druk kan ervoor zorgen dat we gespannen en gestrest zijn. Vaak ontstaat er spanning in de nekspieren die pijn en stijfheid veroorzaken. Deze spieren kunnen zelfs voor hoofdpijn zorgen. Er zit dan een triggerpoint (spierknoop) die uitstralende pijn geeft. Niet alleen stress kan ervoor zorgen dat de nek spieren pijnlijk en stijf aanvoelen, een verkeerde houding tijdens het studeren/ werken kan hier ook voor zorgen. Door deze verkeerde houding staan er continu spieren op spanning. Wanneer dit voor een langere periode aangehouden wordt, bent u de nekspieren aan het overbelasten. Dit kan voor dezelfde klachten zorgen als hierboven genoemd.

Wat kunt u doen om deze klachten te verminderen? U kunt de nek zelf vrij gemakkelijk op rek brengen. Kijk met uw hoofd vooruit en breng uw oor naar één van de schouders. Breng de andere schouder omlaag en waarschijnlijk voel u al rek. Houdt dit 30 seconden vast en herhaal dit 3x per kant. Bij de volgende rekoefening breng u uw hoofd in dezelfde uitgangspositie als de vorige oefening alleen breng u nu uw kin op de borst. De rek wordt nu op een andere plek gevoeld. Ook deze oefening doet u 3×30 seconden per kant. Blijven de klachten aanwezig dan kunt u altijd even langs komen om de nek los te laten maken. Ook de soms voor hoofdpijn zorgende triggerpoints kunnen worden verwijderd met een sportmassage.

Wanneer heb ik nieuwe sportschoenen nodig en welke moet ik kiezen?

Een schoen hoort ongeveer 1000-1500km mee te gaan voordat deze af is. Doordat de schoen enorme klappen te voortduren krijgt, zal de demping op den duur afnemen en neemt de blessurekans toe. Dat de demping afneemt heb je niet echt door (tenzij je ineens veel klachten hebt) totdat je nieuwe schoenen aan hebt.

Om erachter te komen of u toe bent aan nieuwe sportschoenen kunt u kijken naar de zool van uw schoen. Wanneer het profiel grotendeels weggesleten is, kunt u nieuwe schoenen halen. Aan het patroon dat weggesleten is, kunt u zien op welke manier u afwikkelt. Het is handig om dit te bestuderen om de keus van een nieuwe schoen te bepalen.

Manier van afwikkelen

De normale manier van afwikkelen is op uw hak landen en dan via de buiten rand van de schoen naar de voorvoet. Dit is dus ook het normale slijtage patroon. Wanneer u hier vanaf wijkt, is het goed mogelijk dat u aan de binnenzijde van de schoen slijtage ziet. U bent waarschijnlijk aan het over proneren (naar binnen wegzakken van de voet). Om dit te bevestigen kunt u naar een speciaal zaak gaan (bijv. Runnersworld). Tip! Neem hierbij uw oude hardloopschoenen mee.

Ik ben aan het over proneren

Sportschoenen

Een goede oplossing hiervoor kan zijn een schoen met anti-pronatie blok (kan je herkennen aan een grijs gedeelte aan de binnenzijde van een schoen). Ook kunt u ervoor kiezen om naar een podoloog te gaan om steunzolen aan te laten meten (neem de oude schoenen dan wel mee). Waarschijnlijk raadt hij u aan om neutrale (zonder anti-pronatie/grijze blok) schoenen te gebruiken en om hierin aangemeten steunzolen te doen.

Op hoge hakken lopen zorgt voor verkorting van de kuiten!

Hoge hakken
Door het dragen van hakken staan de kuiten voortdurend in een verkorte en aangespannen positie. Zo ervaren de kuiten een vergrote belasting, waardoor deze vaak pijnlijk aanvoelen. Daarbij komt nog dat spieren die langdurig in een verkorte positie staan, zich aanpassen aan de situatie en dus korter worden. Wanneer je dan weer op platte schoenen loopt, komt er rek op de verkorte kuiten wat bij elke stap kan zorgen voor blessures aan de kuit en achillespees (pees van de kuit).

Preventie:

–          Probeer de kuiten te rekken na een dag op hakken gelopen te hebben.
–          Ga met je tenen op een traptrede staan en duw je hakken naar beneden. Doe dit 3×30 seconden.
–          Probeer zo nu en dan op platte schoenen of schoenen met lage hak te lopen.
–          Een sportmassage helpt de spanning van de kuiten af te halen en houdt de kuiten soepel.

Welke sportdrank moet ik op welk moment drinken?

Er zijn 3 soorten sportdranken: hypotoon, isotoon en hypertoon. Deze 3 soorten onderscheiden zich van elkaar door de verhouding koolhydraten (suikers) per 100 milliliter. De verschillende kenmerken waaraan je een sportdrank kan herkennen staan hieronder genoteerd:

Hypotoon: Kan op ieder moment gedronken worden

Deze drank bestaat uit 0-4 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dit is minder dan de concentratie in onze bloedbaan, waardoor deze drank zeer snel opgenomen wordt. Deze drank kan op ieder moment ingenomen worden en is een zeer goede dorstlesser.

Voorbeelden hiervan zijn: water en sportwater (sportwater is vaak aangevuld met mineralen die je bij het zweten verliest)

Isotoon: Geschikt voor tijdens het trainen

Deze drank bestaat uit 4-8 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dit staat gelijk aan de concentratie in onze bloedbaan. Dit betekent dat deze snel opgenomen wordt. Het voordeel van deze drank is dat het meer voedingsstoffen (koolhydraten en mineralen) aanvult dan de hypotone drank. Dit maakt de drank uitermate geschikt voor tijdens een training.

Gedurende de training verlies je meer vocht en mineralen. Het voordeel van isotoon is dat de concentratie koolhydraten gelijk staat aan dat van onze bloedbaan. Hierdoor krijg je geen maagklachten of milt steek tijdens de training, tenzij je grote hoeveelheden tegelijk drinkt.

Voorbeelden hiervan zijn: AA isotoon, Aquarius en Isostar

Hypertoon: Geschikt voor na het trainen

Deze drank bestaat uit meer dan 8 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dit is meer dan de concentratie die in onze bloedbaan zit. Dit betekent dat deze langzaam opgenomen wordt. Het voordeel hiervan is dat er veel koolhydraten en mineralen in zitten waardoor het lichaam beter kan herstellen. Deze sportdrank hoort na het sporten gebruikt te worden als hersteldrank.

Doe je dit voor of tijdens de training dan zal je hoogst waarschijnlijk maag klachten of milt steek krijgen.

Voorbeelden hiervan zijn: Extran en AA drink high energy

Spierknopen, wat zijn dat eigenlijk?

Triggerpoint (spierknopen)Triggerpoints of in de volksmond spierknopen, zijn lokale verkrampingen in een spier die pijn of tintelingen geven. Het opvallende hieraan is dat deze klachten vaak op een andere plek worden waargenomen dan waar de triggerpoint/ spierknoop zit. Ze ontstaan bijvoorbeeld door overbelasting, een ongeluk, stress of een verkeerde werkhouding.

Triggerpoints/ spierknopen houden spieren continu op een hogere spanning. Door deze spanning kan een spier moeilijk tot z’n volledige lengte worden gerekt en ervaar je stijfheid of bewegingsbeperking.

Gespannen spieren kunnen zenuwen of bloedvaten afknellen op plekken waar deze dwars door de spier lopen of tussen de spier en het skelet liggen. Dit kan leiden tot een verdoofd of tintelend gevoel in de ledematen. Op zijn beurt kan de verhoogde spierspanning zelf weer leiden tot overbelasting waardoor de triggerpoints/ spierknopen in stand worden gehouden of zich uitbreiden (vicieuze cirkel).

Deze triggerpoints/ spierknopen zijn goed te behandelen voor een sportmasseur. De masseur gaat de betreffende spieren bij langs en zoekt naar strengen in de spier die strakker zijn dan de rest. Wanneer de plek gevonden is ervaart de patiënt dezelfde klachten en kan hij/zij hier vanaf geholpen worden. Heeft u last van een triggerpoint/ spierknopen? Plan dan nu uw afspraak

Shin Splint (Mediaal tibiaal stress syndroom)

Mediaal tibiaal stress syndroom

Shin Splint is een vorm van overbelasting van verschillende structuren in het onderbeen, die vaak voorkomt in een sport als hardlopen en sporten waarbij veel sprongen worden gemaakt. De klachten worden gekenmerkt door een stekende pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen. Zie afbeelding:

Heb ik Shin Splint? Hieronder vindt u een aantal symptomen die voor kunnen komen bij een Shin Splint.

  • Vermoeidheid in het onderbeen (voorteken).
  • Zeurende pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen (onderste 1/3de deel). In latere stadia kan deze pijn stekend en/of kloppend zijn.
  • Pijn aan het begin van de activiteit, die minder wordt tijdens de activiteit. Deze pijn komt na de activiteit weer terug.
  • Binnenzijde van het scheenbeen is drukgevoelig
  • Een soort voelbare rijstkorreltjes langs de rand van het scheenbeen (niet altijd)

De echte ontstaanswijze van Shin Splint is onbekend. Wel zijn er 2 theorieën die beschrijven hoe het zou kunnen ontstaan.

1. Belasting van het scheenbeen botweefsel.

Deze theorie beschrijft dat de klachten ontstaan door overbelasting van het scheenbeen. Bij een grote belasting (springen, hardlopen) buigt het scheenbeen door als een C. De grootste buiging vindt plaats op de onderste 1/3de deel van het scheenbeen. Precies de locatie waar de pijn wordt gevoeld.

2. Vlies wat aan het scheenbeen trekt.

De diepe kuitspier hecht aan een vlies dat is verbonden met het scheenbeen. Door trekkrachten aan dat vlies vindt er verandering in botaanmaak plaats. De oorzaak van deze trekkrachten kunnen o.a. worden verklaard door herhaal doorzakken van de voet bij het neerkomen en afwikkelen. Dit verplaatst de diepe kuitspier van binnenzijde van het been naar iets meer buitenzijde van het been (meer naar de kant waar de pijn wordt gevoeld) Hierdoor ontstaan er meer trekkrachten aan het bot bij het neerkomen van de hak.  Het doorzakken van de voet is een mogelijke oorzaak. Een andere oorzaak kan zijn dat de kuiten niet sterk genoeg zijn om de schokbelasting op te vangen. Hierdoor komen er te veel trekkrachten aan het botvlies waardoor er pijn wordt gevoeld.

De behandeling van Shin Splint.

De spanning van de onderbenen moet lager worden, waardoor er minder trekkrachten aan het bot komen. Dit kan door middel van sportmassage, rekken van de spieren en rust. Er moet overwogen worden of er steunzolen nodig zijn of dat er wel op de juiste schoenen wordt gelopen. Wanneer de klachten zijn afgenomen, kan er weer begonnen worden met trainen. Deze trainingen moeten uiterst voorzichtig worden opgebouwd en met voorkeur op zachte ondergrond (dit verlaagt de schokbelasting). Wanneer er te veel gedaan wordt, verergeren de klachten en staat u weer aan het begin van het herstel proces.

Mocht u last hebben van Shin Splint, dan geeft PR Sportmassages u graag advies tijdens een sportmassage. Plan nu uw afspraak!

 

Weer terug van trainingsstage en volledig beschikbaar

Na 2 weken getraind te hebben in Monte Gordo (Portugal) ben ik weer terug in Nederland en ben ik beschikbaar om te gaan masseren. Hieronder het filmpje die gemaakt is door Losseveter (op deze site vind u de bijbehorende tekst). Helaas kreeg ik tijdens deze training last van mijn enkel. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het voor een lange tijd op slippers, lopen terwijl ik normaal steunzolen draag.

PR Sportmassages bij het Nederlands kampioenschap atletiek

Tijdens het Nederlands studenten kampioenschap atletiek zal ik aanwezig zijn als sportmasseur. Dit evenement zal plaatsvinden op 9 en 10 mei te Groningen. Gedurende deze dagen zal ik mijn best gaan doen om de deelnemers te ondersteunen in het herstel en het verminderen van klachten.

Meer informatie is te vinden op www.nskbaan.nl

Pages:12»