Welke sportdrank moet ik op welk moment drinken?

Er zijn 3 soorten sportdranken: hypotoon, isotoon en hypertoon. Deze 3 soorten onderscheiden zich van elkaar door de verhouding koolhydraten (suikers) per 100 milliliter. De verschillende kenmerken waaraan je een sportdrank kan herkennen staan hieronder genoteerd:

Hypotoon: Kan op ieder moment gedronken worden

Deze drank bestaat uit 0-4 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dit is minder dan de concentratie in onze bloedbaan, waardoor deze drank zeer snel opgenomen wordt. Deze drank kan op ieder moment ingenomen worden en is een zeer goede dorstlesser.

Voorbeelden hiervan zijn: water en sportwater (sportwater is vaak aangevuld met mineralen die je bij het zweten verliest)

Isotoon: Geschikt voor tijdens het trainen

Deze drank bestaat uit 4-8 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dit staat gelijk aan de concentratie in onze bloedbaan. Dit betekent dat deze snel opgenomen wordt. Het voordeel van deze drank is dat het meer voedingsstoffen (koolhydraten en mineralen) aanvult dan de hypotone drank. Dit maakt de drank uitermate geschikt voor tijdens een training.

Gedurende de training verlies je meer vocht en mineralen. Het voordeel van isotoon is dat de concentratie koolhydraten gelijk staat aan dat van onze bloedbaan. Hierdoor krijg je geen maagklachten of milt steek tijdens de training, tenzij je grote hoeveelheden tegelijk drinkt.

Voorbeelden hiervan zijn: AA isotoon, Aquarius en Isostar

Hypertoon: Geschikt voor na het trainen

Deze drank bestaat uit meer dan 8 gram koolhydraten per 100 milliliter. Dit is meer dan de concentratie die in onze bloedbaan zit. Dit betekent dat deze langzaam opgenomen wordt. Het voordeel hiervan is dat er veel koolhydraten en mineralen in zitten waardoor het lichaam beter kan herstellen. Deze sportdrank hoort na het sporten gebruikt te worden als hersteldrank.

Doe je dit voor of tijdens de training dan zal je hoogst waarschijnlijk maag klachten of milt steek krijgen.

Voorbeelden hiervan zijn: Extran en AA drink high energy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>